Organdonation, etik og tro

Informationskampagnens saglighed

Tid til kampagne og information

Goodwill har produceret en lang række kampagnefilm for Dansk Center for Organdonation. Den ene håndfuld blev produceret som en del af undervisningsmaterialet til en iBog målrettet elever på gymnasiale uddannelser. Den anden håndfuld blev produceret med det formål at informere og fortælle den danske befolkning om organdonation og samtidig opfordre dem til at tage stilling. Vi lavede en film med en pårørende, en voxpop, der aflivede organdonationsmyter, en film med en familie i samtale og slutteligt den film, som I kan se ovenfor.

Trosfilmen: Nøgleord og budskab

I filmen møder vi præsten Christian Busch, imamen Naveed Baig og bioetikeren Mickey Gjerris, der fortæller om, hvordan kristendommen, islam og etikken forholder sig til organdonation. Filmens nøgleord var saglighed, tryghed og neutralitet, så seeren har mulighed for at være en del af snakken om det religiøse og etiske aspekt af organdonation og har mulighed for at tage stilling på et oplyst grundlag.

Sådan sikres saglighed

For at sikre filmens er saglighed bevares neutraliteten blandet andet ved at dele skærmtiden mellem de tre medvirkende – alle er lige vigtige. Det var også et bevidst valg ikke at samle de tre personer til en fælles samtale, men adskille dem for at sikre, at de ikke kommer til at tale mod hinanden, men snarere supplerer hinanden og taler med hinanden. Sådan mener vi, at filmproduktion i Odense, filmproduktion i København, filmproduktion i Aarhus gøres allerbedst: Med omhu, forståelse for emnet og en eksekvering, der både tager hånd om budskab og medvirkende.

No items found

Special kudos to

INSTRUKTØR

Pernille Kjærgaard Kjær

IDÉ & MANUS

Pernille Kjærgaard Kjær

PRODUCER

Ann-Katrine Schøne Hansen

FOTOGRAF

Kristoffer Bak Nielsen

KLIPPER

Pernille Kjærsgaard Kjær