Generelle vilkår og betingelser

Det Fynske Filmselskab/Goodwill
Disse forretningsbetingelser gælder alle ydelser fra Det Fynske Filmselskab (DFF), medmindre andet aftales.
Det er kundens ansvar at læse forretningsbetingelserne, der samtidigt accepteres ved accept af tilbud.
Det er kundens ansvar at læse forretningsbetingelserne, der samtidigt accepteres ved accept af tilbud.
Aftale
Kun myndige personer, virksomheder eller juridiske enheder kan indgå aftale med DFF.
En aftale er indgået, når DFF modtager kundens accept – enten mundtligt, skriftligt eller på e-mail.
En aftale er indgået, når DFF modtager kundens accept – enten mundtligt, skriftligt eller på e-mail.
Rettigheder
Ved betalingen af projektet overdrages brugsretten til opgavens færdigredigerede materiale. Dette gælder ikke materiale, der ligger til grund for det færdigredigerede materiale (råmateriale).
Brugsretten kan i visse tilfælde være tidsbegrænset, i det omfang det leverede indeholder bidrag fra tredje part, som er frikøbt til formålet. (Eksempel herpå kan være en skuespiller, en speaker eller et stykke musik.) I disse tilfælde skal I kontakte DFF, som er behjælpelig med at oplyse tredjemands betingelser for en eventuel forlængelse.
Brugsretten kan i visse tilfælde være tidsbegrænset, i det omfang det leverede indeholder bidrag fra tredje part, som er frikøbt til formålet. (Eksempel herpå kan være en skuespiller, en speaker eller et stykke musik.) I disse tilfælde skal I kontakte DFF, som er behjælpelig med at oplyse tredjemands betingelser for en eventuel forlængelse.
Pris
Prisen på opgaven fremgår af DFF's tilbud. I det omfang vi anvender betegnelsen ”Rammebudget”, “estimat” eller lignende, kan prisen løbende ændre sig frem til afleveringen af de endelige produktioner.
Tilbud fra DFF skal tænkes som 2 separate enheder: Goodwills produktionsomkostninger og variable omkostninger afholdt af kunden.
Tilbud er derfor altid eksklusiv medvirkende, skuespillere, statister og rekvisitter. Såfremt priser på medvirkende, skuespillere, statister og rekvisitter fremgår i et tilbud er det altid et estimat, og DFF står ikke til ansvar for estimatets nøjagtighed, hvilket kan ændre sig undervejs i projektperioden.
Tilbud fra DFF skal tænkes som 2 separate enheder: Goodwills produktionsomkostninger og variable omkostninger afholdt af kunden.
Tilbud er derfor altid eksklusiv medvirkende, skuespillere, statister og rekvisitter. Såfremt priser på medvirkende, skuespillere, statister og rekvisitter fremgår i et tilbud er det altid et estimat, og DFF står ikke til ansvar for estimatets nøjagtighed, hvilket kan ændre sig undervejs i projektperioden.
Betaling
DFF sender en aconto faktura på 50% af beløbet ved projektstart og en faktura på de sidste 50% snarest efter, at den samlede opgave er afsluttet. Såfremt optagelser eller anden aktivitet udskydes eller helt aflyses, uanset art og omfang, som skyldes forhold udenfor DFF’s indflydelse herunder forsinkelser og/eller fejl og mangler forsaget af 3. part eller kunden, hæfter kunden fortsat for 50% af totalbeløbet, hvilket svarer til den først afsendte aconto faktura.
Rettidig betaling er senest 8 dage efter fakturadatoen. Betaling foregår ved bankoverførsel til den bankkonto, som er oplyst på fakturaen. Hvis betalingen ikke foreligger rettidigt, løber der renter på fra forfaldsdagen med 3 % rente p.a. Fra forfaldsdagen kan DFF kræve et rykkergebyr på kr. 150 ekskl. moms for hver rykkerskrivelse, dog højst tre skrivelser vedrørende samme ydelse. Betaling skal foreligge i dansk valuta.
Rettidig betaling er senest 8 dage efter fakturadatoen. Betaling foregår ved bankoverførsel til den bankkonto, som er oplyst på fakturaen. Hvis betalingen ikke foreligger rettidigt, løber der renter på fra forfaldsdagen med 3 % rente p.a. Fra forfaldsdagen kan DFF kræve et rykkergebyr på kr. 150 ekskl. moms for hver rykkerskrivelse, dog højst tre skrivelser vedrørende samme ydelse. Betaling skal foreligge i dansk valuta.
Løbende ydelser
For løbende ydelser leveret af DFF samt for ydelser, hvor der ikke er indgået separat skriftlig aftale, faktureres kunden på månedsbasis.
Afregning af tidsforbrug
For ydelser, DFF udfører på timebasis, gælder det, at tiden faktureres pr. påbegyndte kvarte time pr. dag.
Budget
Alle priser er angivet uden moms. Budgettet er betinget af, at materiale og processer kan bearbejdes som forudsat i tilbuddet.
Materiale leveret af kunden
For materiale, som kunden leverer, er det udelukkende kundens ansvar, at materialet ikke krænker tredjemands rettigheder (herunder immaterielle rettigheder i form af ophavsrettigheder, varemærkerettigheder, mønster- og fotorettigheder samt andre rettigheder) ved brug og bearbejdning af det leverede materiale. Desuden skal kunden sikre, at materialet ikke er i strid med gældende lovgivning i det eller de områder, som materialet er rettet mod. Det gælder såvel for hver enkelt del af det leverede materiale som for det samlede produkt.
Tidsplan og levering
DFF forpligter sig på at udføre opgaven inden for den afsatte tidsramme og tidsplan. Ophævelse af kontrakten fra kundens side kan tidligst finde sted med et forudgående skriftligt varsel på mindst 1 arbejdsdag med angivelse af, at en ophævelse er i vente, såfremt levering ikke finder sted inden udløb af fristen. Ovenstående gælder kun såfremt forsinkelser og/eller fejl og mangler skyldes DFF. DFF kan ikke gøres ansvarlig for skade, tab eller manglende levering af ydelse, uanset art og omfang, som skyldes forhold udenfor DFF’s indflydelse herunder forsinkelser og/eller fejl og mangler er forsaget af 3. part eller kunden.
Det færdige produkt
Når det færdige produkt er kunden i hænde, eller en ydelse er fuldført, anses produktet som leveret, og betaling skal ske i henhold til betalingsbetingelserne. Vælger kunden selv at benytte produktet til videre forarbejdning, distribution eller offentliggørelse, anses produktet straks som leveret og godkendt, selvom kunden ikke udtrykkeligt har godkendt produktet over for DFF, og betaling skal ske efter gældende betalingsbetingelser.
Fejl og mangler
Opstår der fejl og mangler, som DFF er ansvarlig for, har DFF ret til at foretage afhjælpning. Ophævelse af kontrakten kan alene finde sted som følge af væsentlige fejl og mangler og tidligst efter et forudgående skriftligt varsel på ikke under 1 arbejdsdag med angivelse af, at en ophævelse er i vente, såfremt de påberåbte væsentlige fejl ikke er afhjulpet inden fristens udløb. Kunden forbeholder sig retten til at opsige samarbejdet. Opsiges samarbejdet vil DFF fakturere for anvendte arbejdstimer i forbindelse med projektet ud fra en timepris på 999,- kr. ex. moms.
DFF har intet ansvar for fejl, som kunden ikke skriftligt har rettet i korrektur; det gælder både digitale informationer, formatfejl og lignende. Kunden er berettiget til nyt materiale eller prisafslag, hvis leverancen afviger fra den godkendte prøve. Kunden er ansvarlig for straks (inden for 3 arbejdsdage) at reklamere over en mangelfuld leverance. Undlades reklamation eller reklamerer kunden for sent, mistes adgangen til at gøre manglen gældende. DFF hæfter ikke for fejl eller mangler, der kan henføres til kundens egne tilvejebringelser til leverancen.
Reklamation, vedrørende fejl og mangler, afgivet inden produktet er godkendt, eller inden kunden videreforarbejder eller distribuerer produktet, afhjælpes vederlagsfrit, såfremt fejlen eller manglen ligger inden for det oprindeligt aftalte produkts omfang. DFF forbeholder sig ret til at opkræve ekstra betaling for at udbedre fejl og mangler opdaget efter, at produktet er leveret, hvis fejlen eller manglen med rimelighed kunne være opdaget af kunden, inden produktet blev godkendt.
DFF har intet ansvar for fejl, som kunden ikke skriftligt har rettet i korrektur; det gælder både digitale informationer, formatfejl og lignende. Kunden er berettiget til nyt materiale eller prisafslag, hvis leverancen afviger fra den godkendte prøve. Kunden er ansvarlig for straks (inden for 3 arbejdsdage) at reklamere over en mangelfuld leverance. Undlades reklamation eller reklamerer kunden for sent, mistes adgangen til at gøre manglen gældende. DFF hæfter ikke for fejl eller mangler, der kan henføres til kundens egne tilvejebringelser til leverancen.
Reklamation, vedrørende fejl og mangler, afgivet inden produktet er godkendt, eller inden kunden videreforarbejder eller distribuerer produktet, afhjælpes vederlagsfrit, såfremt fejlen eller manglen ligger inden for det oprindeligt aftalte produkts omfang. DFF forbeholder sig ret til at opkræve ekstra betaling for at udbedre fejl og mangler opdaget efter, at produktet er leveret, hvis fejlen eller manglen med rimelighed kunne være opdaget af kunden, inden produktet blev godkendt.
Ansvarsbegrænsninger
DFF er erstatningsansvarlig i henhold til dansk rets almindelige erstatningsregler for tab som følge af handlinger eller undladelser forårsaget af DFF med de nedenfor anførte begrænsninger, som skal gælde uanset om ansvarsgrundlaget er uagtsomhed eller hviler på andet grundlag:
1) Erstatningsansvaret begrænses til et beløb, som ikke kan overstige beløbet af den aftale, der har givet anledning til at kravet rejses. DFF kan ikke drages til ansvar for indirekte tab eller følgeskader, herunder tabt avance, produktionstab, tab som skyldes, at produkter eller ydelser leveret af DFF ikke kan anvendes som forudset, tab som følge af at aftaler med tredjemand falder bort eller misligholdes eller tab, som skyldes, at data eller informationer forsvinder, forvanskes eller lignende, med mindre det godtgøres, at der foreligger forsæt eller grov uagtsomhed fra DFF's side.
2) DFF kan ikke drages til ansvar for indholdet af det leverede produkt. Hvis DFF har bidraget til formuleringer eller illustrationer, påhviler det kunden at godkende dette inden offentliggørelse.
3) Når kunden har godkendt produktet til offentliggørelse, har DFF ikke ansvar for fejl, mangler samt uforudsete følger af brugen af produktet. Det er alene kunden, som har ansvaret for produktets videre brug.
1) Erstatningsansvaret begrænses til et beløb, som ikke kan overstige beløbet af den aftale, der har givet anledning til at kravet rejses. DFF kan ikke drages til ansvar for indirekte tab eller følgeskader, herunder tabt avance, produktionstab, tab som skyldes, at produkter eller ydelser leveret af DFF ikke kan anvendes som forudset, tab som følge af at aftaler med tredjemand falder bort eller misligholdes eller tab, som skyldes, at data eller informationer forsvinder, forvanskes eller lignende, med mindre det godtgøres, at der foreligger forsæt eller grov uagtsomhed fra DFF's side.
2) DFF kan ikke drages til ansvar for indholdet af det leverede produkt. Hvis DFF har bidraget til formuleringer eller illustrationer, påhviler det kunden at godkende dette inden offentliggørelse.
3) Når kunden har godkendt produktet til offentliggørelse, har DFF ikke ansvar for fejl, mangler samt uforudsete følger af brugen af produktet. Det er alene kunden, som har ansvaret for produktets videre brug.
Samtykkeerklæringer
DFF sørger som udgangspunkt ikke for samtykkekontrakter på medvirkende i dokumentarisk indhold (casefilm, voxpops, reportager, aftermovies, testimonials o.l.).
Kunden skal lade DFF vide, hvis det ønskes, at DFF tager sig af samtykkeerklæringer og medvirkendes kontrakter, hvilket kan ske mod betaling.
Kunden skal lade DFF vide, hvis det ønskes, at DFF tager sig af samtykkeerklæringer og medvirkendes kontrakter, hvilket kan ske mod betaling.
Force Majeure
Såfremt DFF ikke er i stand til at levere den aftalte ydelse som følge af forhold, der ligger uden for DFF's kontrol, herunder brand, oversvømmelse, strejke, lockout, strømsvigt, sygdom, svigtende ydelser og leveringer fra tredjemand, (inkl. tele- og netværksleverandører) eller lignende, skal DFF være frigjort fra de aftalte leveringsforpligtelser, så længe sådan en situation består. DFF kan ikke holdes ansvarlig for direkte eller indirekte tab, som kunden lider, som følge af ovennævnte og lignende situationer.
Ændringer i vilkår og priser
DFF offentliggør de gældende generelle forretningsbetingelser på sin hjemmeside (www.goodwillfilm.dk). Ændringer af vilkår for aftaler, som allerede er indgået, foretages med et varsel på mindst 30 dage. Kunden skal have skriftlig besked eller besked på e-mail. Ændringer, der stiller kunden bedre, for eksempel generelle nedsættelser af priser, kan dog gennemføres uden forudgående varsel. For allerede indgåede aftaler om engangsydelser, gælder de priser og betingelser, som var gældende, da aftalen blev indgået. DFF regulerer priserne hvert år pr. 1. januar uden varsel.
Tvister
Uenighed om fortolkning af aftalen eller opfyldelse af vilkårene og håndhævelse kan alene indbringes for voldgift og bedømmes efter dansk lov.
Råmateriale
Råmateriale fra optagelser kan købes fri, så kunden har brugsret over materialet med betingelse af, at andre aktører, som ikke er en integreret del af organisationen, ikke anvender materialet. Eksempelvis må andre eksterne marketing- eller filmproduktionsselskaber ikke benytte materialet i deres arbejde.